Anmeldelse af SCO E-Street Dame Elcykel 28" 10.4AH

Anmeldelse af SCO E-Street Dame Elcykel 28″ 10.4AH

Jeg købte SCO E-Street Dame Elcykel 28″ med 10.4AH batteri til min daglige pendling i København for omkring et halvt år siden. Jeg havde brug for en elcykel, der ikke krævede alt for meget vedligeholdelse, og som kunne klare både regn, blæst og brosten – uden at jeg samtidig skulle tømme bankkontoen. Efter at have testet et par forskellige modeller, bl.a. SCO Premium E-Fresh og en eldre MBK-motorcykelcykel, endte jeg med E-Street på grund af dens diskrete design og løftet om “ingen bøvl – bare cykling”. Og ja – den holder, hvad den lover.

Førstehåndsindtrykket var ærligt talt bedre end forventet. Elcyklen ser simpel, men elegant ud – og den ligner en almindelig hverdagscykel. Jeg har flere gange fået spørgsmålet: “Er det egentlig en elcykel?” fra naboer og kollegaer – og det tager jeg som et kompliment.

Anmeldelse af SCO E-Street Dame Elcykel 28" 10.4AH

Kørekomfort i særklasse

Det første, jeg bemærkede, var hvor behagelig den er at køre på. Sadlen er overraskende blød (jeg har tidligere haft sadler, der føltes som at sidde på en trillebør), og styrhøjden er perfekt til at få en oprejst, afslappet holdning. Jeg har en irritation i lænden, som typisk blusser op, hvis jeg sidder for foroverbøjet – men her har jeg kunnet køre 15 km hver vej uden at føle mig som en sammenklappet kludedukke bagefter.

Stellet med lav indstigning er også supernemt at svinge benet igennem – især med arbejdstaske over skulderen. En ekstra bonus er, at jeg har lånt den til min mor på 68, som straks blev begejstret over, hvor lidt hun skulle anstrenge sig for at komme op på cyklen.

Motoren – en blid hjælper i myldretrafikken

Forhjulsmotoren er ikke noget racermonster, men den giver en fin og jævn skub bagfra – især i de lavere assist-niveauer. Jeg bruger typisk niveau 2 (ud af 5), og det er nok til at tage vinden og bakkerne på Amager Boulevard uden jeg når at svede igennem skjorten.

Der er en lille, men mærkbar forsinkelse, når man træder første gang – ikke mere end et halvt sekund – men man vænner sig hurtigt til det. Den særligt fede funktion er, at når jeg starter fra et rødt lys i indre by, så føles hjælpen nærmest som et “skub” – men uden ryk eller nervøs handling.

Til sammenligning følte jeg, at både SCO Premium E-Fresh og Batavus Altura havde mere pædagogisk, naturlig motorhjælp (de har centermotorer), men de koster også en hel del mere – og til mit pendlerbehov var det faktisk lige overflødigt nok.

Batteri og rækkevidde – den klarer en hel uge

Jeg pendler cirka 13 km hver vej, og med et batteri på 10.4AH havde jeg i starten lidt rækkeviddeangst. Men det blev hurtigt gjort til skamme. Ved almindelig brug og niveau 2/3 for strømstyrke kan jeg køre 4-5 dage uden at lade op – det svarer til omkring 100 km i praksis.

Opladeren er hurtig – fra næsten fladt til fuldt på cirka 5,5 time – og jeg har installeret et ekstra stik i cykelskurret, så jeg sætter den bare til natten over. Batteriet er nemt at tage ud, men jeg lader faktisk oftest direkte i rammen, da det også er godt beskyttet af stellet og en lille klap.

Praktiske detaljer, der virker

Jeg var skeptisk over for kurven og bagagebæreren. Alt for mange billige elcykler sparer her, og man ender med slasket plast eller skæve beslag. Men på E-Street er det faktisk solidt. Jeg har haft to store indkøbsposer i kurven og cyklet over brosten – intet faldt af eller raslede løs. Det samme gælder bagagebæreren, hvor jeg fastmonterede en barnestol én gang – det sad fast som et skib i havn.

Dog en lille anke: Skærmene klaprer en smule, når jeg ruller over f.eks. Rådhuspladsens brosten. Ikke noget alvorligt, men det kan høres og distraherer en smule på stille ture.

Vedligehold og levetid – nul drama

Efter seks måneders brug i al slags vejr – regn, salt, frost – har jeg oplevet nul problemer med motor, el, gear eller bremser. Jeg har justeret kæden én gang og pumpet dækkene op et par gange. Det er det. Alle komponenterne er standard – og det er et kæmpe plus, fordi jeg ved, at enhver lokal cykelsmed kan fixe den uden dyre reservedelssøgninger.

Hvem er den bedst til?

Jeg anbefaler SCO E-Street til dig, der gerne vil have en elcykel, der bare fungerer. Den er ikke flashy, men derimod til folk som mig – pendlere, mødre på farten, pensionister, eller dem med lidt ømme knæ/hofter, der vil holde sig kørende uden stress. Den klarer flade byer som København, Odense eller Esbjerg uden problemer, men hvis du bor i Århus og cykler meget i bakkerne, ville jeg nok anbefale en centermotor som E-Fresh – forskellen kan mærkes der.

Én sidste betragtning: Jeg har hjulpet min mor og min veninde med at købe elcykler, og de endte begge med E-Street efter at have prøvet min. Den ene sagde: “Jeg troede, elcykler var noget bøvlet og teknisk – men den her føles, som om jeg bare har medvind hele tiden.” Det er nok det bedste kompliment, den kan få.

Konklusion – Størst rækkevidde og fleksibilitet til prisen

SCO E-Street Dame Elcykel 28″ 10.4AH er måske ikke den mest avancerede, hurtigste eller mest moderne elcykel på markedet – men det er en af de mest pålidelige og komfortable jeg nogensinde har kørt på i den prisklasse. Den holder, hvad den lover: lang rækkevidde, høj komfort og fuld funktionalitet til daglig pendling – uden bs. Hvis du vil have mest fleksibilitet og færrest bekymringer for pengene, er det her et virkelig stærkt bud.

Fordele:

  • Lang rækkevidde på én opladning – ideel til pendling 10-20 km/dag
  • Behagelig, oprejst siddeposition
  • Nem at betjene – også for ældre eller nervøse cyklister
  • Robust kurv og bagagebærer – praktisk til dagligt brug
  • Sjældent behov for vedligehold
  • Prisvenlig og nem at få reservedele til

Ulemper:

  • Slight forsinkelse i motorreaktion ved start
  • Ikke ideel til meget kuperede områder
  • Skærmene kan klapre lidt på ujævne overflader
  • Tung at løfte, hvis du f.eks. skal have den op ad trapper

Efter nøje overvejelse har SCO E-Street Dame Elcykel 28″ 10.4AH fået en 5. plads i min top 7 bedste lette elcykler.

Bedøm dette indlæg

0 / 5 Stemmer: 0

Bedømmelse

Anmeldelse af Nordic FT-543 Luftkøler
Hus

Anmeldelse af Nordic FT-543 Luftkøler

Jeg har anmeldt Nordic FT-543 Luftkølersom næst bedste luftkølere i min test. Der er visse produkter, man tester, og så går videre fra. Og så

Anmeldelse af Makita DHS680Z Solo
Hus

Anmeldelse af Makita DHS680Z Solo

Jeg har haft Makita DHS680Z Solo i hænderne i over et halvt år nu, og det er blevet en trofast følgesvend på både byggepladsen og