Indhold
Jeg har anmeldt OzonStockholm OS4-10000som den 4. bedste ozongenerator .
Da jeg først fik fingrene i OzonStockholm OS4-10000, anede jeg ikke hvor afhængig jeg ville blive af den. Jeg havde egentlig bare brug for en effektiv løsning til at komme af med en stædig røglugt i min kælder, men det udviklede sig hurtigt til en slags professionel husholdningsmission. Efter flere måneders brug – på alt fra udlejningslejligheder og lagerlokaler til en gammel VW-polo, der lugtede som et askebæger fra 90’erne – kan jeg roligt sige: OS4-10000 er ikke bare endnu en ozongenerator. Det er arbejdshesten, når du mener alvor.

Effekt som kan mærkes – og lugtes!
Allerede første gang, jeg brugte den i en mindre lejlighed, der havde været beboet af en storryger igennem årtier, blev jeg overrasket over, hvor hurtigt jeg kunne mærke effekten. Jeg kørte den i ca. en time i stuen og yderligere 30 minutter i soveværelset – og da jeg vendte tilbage (efter et meget grundigt luftskifte, selvfølgelig), var nikotinlugten stort set væk. Hvis du nogensinde har kæmpet med at få cigaretlugt ud af gardiner og tapet, ved du, hvor vanvittigt svært det kan være – men OS4-10000 klarede skærene næsten uhyggeligt effektivt.
Dog skal det siges: den kraftige ozonproduktion (10.000 mg/time!) efterlader et skarpt, lidt metallisk lugtspor, som godt kan hænge i nogle timer efter endt behandling. Det er derfor et must at give området ekstra lang udluftning – personligt bruger jeg ofte “dobbel tid” i forhold til mine gamle mindre maskiner som OS1-5000 og Wood’s WOZ 100.
Bedst til dem, der behandler ofte – og stort
Der hvor OS4-10000 virkelig skiller sig ud fra konkurrenterne, er dens robusthed og evne til at levere konsekvent over tid. Jeg udlejer boliger på deltid og hjælper sommetider venner med at klargøre biler til salg, og her kommer den til sin ret. Maskinen er let at flytte, godt pakket ind i et kraftigt metalhus med solidt bærehåndtag, og den virker bare – hver gang. Jeg har brugt den over 20 gange i løbet af to måneder, og den har ikke vist nogen tegn på slitage. Hvor min mindre OS1-5000 begyndte at svede lidt efter et par langvarige behandlinger, virker denne som om den kunne køre hele dagen, hvis det var nødvendigt.
Jeg har engang prøvet at bruge Wood’s Airmaster WOZ500 i bagagerummet af en brugt bil, og efter tre behandlinger var lugten… stadig lidt der. Samme opgave med OS4-10000 og én omgang senere, var bilen klar til autosalg. Det siger lidt.
Vedligeholdelse – rengøring er alting
En ting, jeg lærte på den hårde måde, er at ozonpladerne skal holdes rene. Efter en omgang i en kælder, hvor der fløj hundehår og støv rundt, begyndte ydelsen lige så stille at dale. Heldigvis er pladerne udskiftelige og tilgængelige – og det tager kun få minutter at tage dem ud og tørre dem forsigtigt af med en børste og lidt sprit. Hvis du som jeg har husdyr og bruger maskinen jævnligt, så skriv det bag øret: rengøring er nøglen.
Timeren er mekanisk – hvilket jeg personligt foretrækker. Jeg har oplevet digitale udgaver, såsom på nogle af Wood’s nyere modeller, som fryser eller nulstiller, men med en simpel drejeknap er der ikke meget, der kan gå galt. Det gør den ideel til udlejninger og ved gentagne daglige opgaver.
Sikkerhed og brugervenlighed
Denne maskine bør kun bruges, når der ikke er mennesker, dyr eller planter til stede – og det understreges tydeligt i brugsanvisningen, som heldigvis er på dansk og ret let at forstå. Jeg har selv lavet det trick at sætte tætningslister eller plastfolie for døre og sprækker for at holde ozonen koncentreret i et givent rum – det fungerer fremragende og forbedrer effektiviteten.
Støjniveauet er overraskende lavt, givet hvor kraftig blæseren er. Den “lyder” mere effektiv end høj, om man vil. Jeg har aldrig følt mig generet, men det er ikke en enhed, man vil have til at køre i samme rum, mens man sidder og arbejder – også fordi man ikke bør opholde sig i nærheden under brug.
Sammenligning med andre modeller
Når man sammenligner med OS2-10000, er det svært at se den store forskel i ydeevne, men jeg oplever, at byggekvaliteten på OS4’en er mere solid. Plastikken omkring OS2’en virker lidt mere skrøbelig, især ved udblæsningsområdet. Og så er OS1-5000, som jeg stadig har stående, simpelthen for svag til alt, der er større end et gæstetoilet – den har sin plads, men ikke til professionel brug. WOZ500 og 100 er så stille og diskrete, som mulig, men de når aldrig i nærheden af den gennemslagskraft OS4-10000 leverer.
Mine pro tips til effektiv ozonbehandling
- Vacuum først – især hvis der er dyrehår eller støv, så ozonen ikke blokeres i partikler.
- Sæt en billig blæser i rummet til at cirkulere ozonen rundt – giver jævn fordeling.
- Kør én lang behandling + lang udluftning i stedet for mange små, hvis tiden er knap.
- Stil den højt, tæt på ventilationskanaler, hvis rummets lugt sidder fast i loft eller vægge.
- Tape dørkanter af med gaffa for højere koncentration – især i koldt vejr hvor lufttætheden er lav.
Konklusion: Er OzonStockholm OS4-10000 noget for dig?
Hvis du kun har brug for at fjerne lidt muglugt i et sommerhus én gang om året – så er det her alt for meget maskine. Men hvis du regelmæssigt står overfor røg, kæledyr, fugt eller glemte madvarer i boliger, kældre eller køretøjer, så er der få maskiner, der klarer arbejdet bedre. Jeg har prøvet de fleste i mellemklassen – og denne her kommer jeg ikke af med foreløbigt.
Label: Bedst til professionel brug og gentagen behandling
Fordele:
- Enorm kapacitet (10.000 mg/timen) – ideel til store eller hårde opgaver
- Robust konstruktion – bygget til gentagen brug
- Let at transportere trods styrken
- Enkel og driftssikker analog timer
- Udskiftelige ozonplader – billigere drift over tid
Ulemper:
- Efterbehandling kræver grundig udluftning
- Overkill til små lejligheder eller lejlighedsvis brug
- Ikke den pæneste designmæssigt – det er funktion før æstetik
Bedøm dette indlæg
Bedømmelse


