Anmeldelse: Yamaha REFACE DX synthesizer

0
278
Yamaha REFACE DX synthesizer

DX går retro med moderne Multi-touch kontrol og FM synthesis. 37 HQ mini-tangenter, indbyggede højttalere.

Derhjemme, i studiet, i parken, på stranden, på scenen eller i toget tilbyder Yamaha reface med sit kompakte design og indbyggede stereo højttalere, en kreativ arbejdsplads. Yamaha reface er ikke et stykke legetøj, men en kæmpe lejeplads for musikere og lyddesignere. Professionelle lyde, 3 oktaver ‘HQ’ Mini-Action keyboard samt masser af tilslutningsmuligheder giver masser af anvendelses muligheder. Kreativitet kan realiseres overalt takket være mulighed for at bruge batteri, og opsætningen sker på sekunder, selv sammenkobling med bærbar, iPhone eller iPad til optagelse og lagring af lyde er en mulighed.

Yamaha FM synthesizere formede lyden af 80’erne som ingen andre elektroniske instrumenter før eller siden har gjort. Med Reface DX er alle disse legendariske lyde tilbage i det 21. århundrede – klar til den nye generation af FM lyd-fans. En omhyggeligt udviklet bruger grænseflade giver intuitiv adgang til FM lydeditering selv for begyndere. En multi touch-controller giver dynamiske ændringer af lyden. Reface DX er polyfonisk med 8 stemmer og indeholder 7 effekter.

Specifikationer:

  • 4-operator FM Sound Engine
  • 2 programmerbare effektblokke med 7 typer pr. blok
  • Multi-touch kontrol med tilgang til fire samtidige parametre
  • 32 bruger program pladser
  • Integreret Phrase Looper
  • Dimensioner 530 x 60 x 175 mm
  • Vægt 1.9 kg

Yamaha Reface findes i fire forskellige modeller:

  • Reface DX – En flirt med DX7 – Ægte FM-syntese og udstyret med touch screen (Frequency Modulation Synthesis)
  • Reface CS – Tlbageblik på CS-serie analogsynther og AN1X – (Analog Physical Modeling)
  • Reface YC – Orgel udstyret med drawbars der indeholder 5 forskellige orgelvarianter – alt fra Hammond og Farfisa til Yamahas egen YC-serie portable transistor-orgler
  • Reface CP – Vintage digitalpiano med 5 forskellige klassikere samt et ”Toy Piano”. Betjeningsknapper for effekter som Tremolo, Wah Wah, Chorus, Phaser samt Delay og – Reverb. (Spectral Component Modeling fra CP1 + AWM2)

Anmeldelse:

FM på den nemme måde.

Lad dig ikke snyde af den lille størrelse, indbyggede højtalere eller mini-tangenter. Reface DX er en seriøs synth, og med kun ganske få undtagelser bygget som en seriøs synth!
Startende med noget alle elsker at hade; mini-tangenterne. I har aldrig mærket nogen som disse! Ja de er små, også en smule mindre end Korgs på f.eks. MS-20mini. Men modsat ALLE andre, inkl. Korgs, føles de virkelig godt. De har den samme robuste følelse som GODE full size tangenter, god travel og måden de rammer bunden er spot on. Det er virkelig kvalitet.
Resten af maskinen følger trop, alt føles som kvalitet der kan holde til at blive brugt, og til tæsk om nødvendigt.

Jeg har dog et par kritikpunkter. Jeg synes det er godt de har inkluderet rigtig MIDI, men når der faktisk er plads til DIN stik, synes jeg det er tåbeligt og en svaghed at de har brugt en S-VHS-agtig dongle i stedet.
Jeg synes også at manglen på et modwheel er træls.

Men i min verden er der reserveret en særlig plads i helvede til dem der har besluttet at der skal være indbyggede højtalere i alting. Heldigvis er de ikke koblet ind i line out kredsløbet, så i Reface’s tilfælde slipper man for de værste SNR problemer, hvilket også betyder de 2 ting fungerer på samme tid. Heldigvis er der specifikt i Reface DX en mulighed for at slå de indbyggede højtalere fra efter behov (læs; hele tiden).
Men der er en anden yderst træls konsekvens. Line outputtet er nemlig meget lavt, omkring 12-18dBFS mindre output end andre synths i klassen. Og det er der en træls forklaring på.
Reface kan som bekendt køre på batterier, noget jeg normalt bifalder. Men når man tjekker specs bemærker man at højtalerne står for 2/3 af synthens samlede max strøm-forbrug. Når man så husker at højtalerne og line output kan fungere på samme tid opdager man pludselig, at Yamaha har begrænset line outputtets styrke (og kvalitet), for at have strøm nok til at drive højtalerne samtidig, på batteri. Og dette er et problem hele tiden, uanset om højtalerne er slået til eller ej, og uanset om du er på batteri eller medfølgende PSU.
Hvilken savlende *beep* har besluttet at de indbyggede højtalere var vigtigere end line outputtet? Det er en ENORM fejlallokering af tilgængelige resourcer, og jeg håber nogen er blevet fyret for den dumhed.

De indbyggede højtalere er, trods deres ringe størrelse, faktisk af en kvalitet man ikke har hørt magen til. Der mangler naturligvis noget bund osv. men deres lyd og kvalitet er faktisk en positiv overraskelse, der dog ikke kan redde at man var bedre stillet uden dem.

Nu til det vigtigste: Lyd og interface.
Lyden er intet kort af fantastisk! Den er sprød og levende, varm i bunden og luftig i toppen. Jeg fristes til at sige FM synthesis aldrig har lydt bedre.
4 operators vil mange sige er for lidt, men nogle interessante opdateringer af konceptet gør at man får utroligt mange muligheder, og på nogle områder kan den endda mere end fortidens 6 operator synths, så som den originale DX7.
Effekterne er også en positiv tilføjelse, de er velvalgte og lyder godt, og bidrager til mulighederne.

De gamle DX synths var et mareridt at programmere, og selv når man havde mestret at navigere det snørklede interface, var det langt fra alle der helt fattede princippet bag. Derfor har FM i lang tid reelt været begrænset til software synths som NIs FM8.
Yamaha har tydeligvis tænkt at hvis de skulle genoplive FM, så skulle der gøres noget ved interfacet og nemheden hvormed man kan programmere sine egne lyde.
Skærmen man får til at overskue det hele med, er lækker, på en måde man ellers kun ser på Dave Smiths dyrere/nyere synths. Og sammen med touch fladen der lader dig redigere 4 parametre af gangen, virker det utrolig godt og overskueligt. Knapperne er smart indrettet og giver hurtig adgang til alle parametre, og dobler samtidig til at vælge patches.

På emnet patches kommer vi til det sidste problem område. Der er kun 32 hukommelsespladser til lyde. I en synth der trods nogle fantastiske innovationer, stadig er t

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her