Yamaha LL16 ARE Natural

Anmeldelse: Yamaha LL16 ARE Natural

Akustisk/elektrisk guitar med dæk af massiv A.R.E behandlet Engelmann gran, sider og bund af rosentræ, mahogni/rosentræhals med gribebræt af Ibenholt og Zero-Impact pickup-system.

L6-serien er modificeret med nyt bracing design (den indvendige afstivning), og lyden er blevet større og kraftigere. Der er kommet Zero-Impact Pickup system i guitaren så man også er klar til optagelse eller live-optræden med forstærkning. Det massive grandæk er A.R.E behandlet (Acoustic Resonance Enhancement), hvilket resulterer i stor og varm vintage lyd fra dag et. A.R.E Acoustic Resonance Enhancement, er en Yamaha patenteret proces der ved at ændre de fysiske egenskaber i træfibre på dækket, giver guitaren lyd som var det fra gammelt ældet træ. Resultatet er en konstruktion der tillader træet at vibrere mere frit med en lyd der indeholder langt flere klangvariationer – som med et ældre vintage instrument.

Specifikationer

• Kropstype: Original Jumbo dreadnought Type Body
  • Dæk af massiv Engelmann gran – A.R.E behandlet (Acoustic Resonance Enhancement)
  • Sider og bund af massiv Rosentræ
  • Hals af 5-lags mahogni/palisander, slank design
  • Stol af Ibenholt
  • SRT Zero Impact Pickupsystem med individuel piezo elektronik ved hver streng
  • Inkl. deluxe gigbag

Anmeldelse:

Fantastisk guitar til en trommeslager 🙂

Det var på tide at “steppe” op fra min gode, gamle Santana Mark-32, som har været min primære guitar i næsten 26 år og jeg blev anbefalet at prøve Yammien her, fordi den, på pairet, har nogle interessante specifikationer. Jeg skulle måske have prøvet andre guitarer først, for efter 20-30 minutter, var jeg solgt (eller købt, eller det…) og ingen andre modeller (til lignende priser) i det akustiske rum kunne flytte min interesse væk fra den efterfølgende.

Jeg har haft den i en måned nu og har nået at prøve den også med både 10’er og 11’er strenge (leveres med 12’ere), som også får godt med svingninger ud af den, for lyden er noget større end man normalt kan forvente af en ny guitar (helt generelt), så selvom den ikke kan sige helt det samme som min 40 år gamle Santana endnu, har den til gengæld en renere tone, en dejlig åben klang, et fantastisk behageligt gribebræt og jo mere jeg spiller på den, jo mere har jeg lyst til at spille endnu mere på den 🙂

Jeg er oprindeligt trommeslager, men jeg bruger min guitar som akkompagnement til sang og er, over årene, blevet mere og mere folkstyle, så jeg spiller en del fingerspil, hvilket den er velegnet til, men den står samtidigt godt imod, når jeg tæver igennem (fx. til en ’Laugh ’n’ a half’). Det lineære gribebræt er perfekt til capodaster, også i de høje bånd.

Den passive Piezo er perfekt til mig, for det er kun i nogle situationer jeg har behov for forstærkning og så skal det blot være den rene lyd der ryger igennem.

Havde jeg krævet samme “styrke” af en ny guitar fra de mest populære brands, havde jeg nok ikke kunnet gøre det for under 10K og det er grunden til den får 100% topkarakter af mig.

NB. Diverse anmeldelser på den er gode, dog synes enkelte den skulle have haft bensaddel og bedre mekanik, men det er de rette steder at spare og den slags kan man jo selv “opgradere” forholdsvist billigt og nemt, så jeg har fået Kalvebenssaddel og vandbøffelhornspløkker på og det kan både høres og mærkes 🙂 – indtil videre har jeg ikke noget at sætte på mekanikken…

Bedøm dette indlæg

0 / 5 Stemmer: 0

Bedømmelse