Kontrabas

0
117



Du kan også se et udvalg af kontrabasser hos Gear4music her: https://www.gear4music.dk/da/orkester/strengeinstrumenter/kontrabasser



Dette strygeinstrument, der for de fleste vækker associationer til en storebror til violinen, er utroligt alsidigt i sine anvendelsesmuligheder. Den kan således spilles på, mens kontrabasisten sidder ned eller står op, og det er desuden muligt at fremmane de flotte musikalske lyde enten ved brug af en bue eller ved med fingrene at slå strengene an.

Et familiært dilemma

Kontrabassen beskrives normalt som værende en del af familien, hvori violiner også indgår. I denne kategori indgår blandt andet også instrumenterne bratsch, viola og cello. Det interessante er dog, at kontrabassen faktisk muligvis er udviklet fra en helt anden familie af instrumenter end violinen er, nemlig fra den såkaldte gambe, der er et renæssanceinstrument. Dette er dog et emne, der stadig er hedt omdiskuteret blandt passionerede instrument-kendere.

Sådan lyder en kontrabas

Lyden fra en kontrabas passer til dens udseende, og er således dyb i sin klang – ja, faktisk er dette instrument både det dybest klingende i strygerfamilien og samtidigt også det største rent volumenmæssigt. Disse to ting hører nemlig umiskendeligt sammen. Af den grund udgør kontrabassen blandt andet også ofte den solide bund i en lang række af forskellige typer orkestre. Her har den et bredt grundlag, som den anvendes til: Blandt andet er den ofte essentiel i forbindelse med at skabe harmoniske fundamenter og en såkaldt sonisk bund. Udover dette kan dette instrument også være i centrum hvad angår det rent rytmiske.

Der findes forskellige måder, hvormed man kan stemme strengene på en kontrabas. Den mest gængse af disse måder følger dog formen E–A–D–G, der er gående fra dybt til højt. Ved brug af kontrabassen i solosammenhænge forekommer dog også en stemning, der er en tone lysere. Således er det heller ikke usædvanligt at støde på kombinationen Fis–H–E–A.

Kontrabassen kan mange ting

En kontrabas kan mange forskellige ting, og den indgår da også i en lang række af forskellige musikalske grupperinger og ensemblementer. Således har den både en central funktion i veletableret klassisk musik og jazz, men faktisk anvendes dette instrument også i stadigt stigende grad inden for gerer som eksempelvis folkemusik eller rock.

Alle kan lære at spille på kontrabas

Med den rette øvelse og dedikation kan næsten enhver lære at spille på kontrabas. Når det så er sagt, er det naturligvis favorabelt at starte ud i en så ung alder som muligt, hvis man for alvor ønsker at blive god. Dette er dog ikke anderledes fra ethvert andet musikalsk foretagende, hvor timevis af arbejde bør lægges i, hvis man ønsker at opnå et smukt musikalsk niveau.

Fælles for alle kontrabasser er, at det er et utroligt stort stykke instrument. Som tidligere beskrevet er dette i kraft af, at størrelsen er proportional med den lyd, instrumentet skaber. Større instrumenter har altså en større klangkasse og dermed også en større lyd. At alle kan lære at spille på kontrabas forudsætter dog, at man iberegner nogle størrelsesmæssige justeringer, specielt for de yngste.

En kontrabas i fuld størrelse går under navnet 4/4 og er særligt almindelig hos den klassiske musik. Blandt de fleste almindelige kontrabasister, der ikke har en karriere inden for klassisk musik, er det dog helt gængs at spille på en 3/4 bas, der – som navnet antyder – lige er en tand mindre. Det anbefales generelt, at denne kan spilles af børn i alderen 13 og over, mens den fulde størrelse for de fleste først giver mening at give sig i kast med, når man er fyldt 15.

For de helt yngste anbefales en 1/4 kontrabas til børn i alderen fra 7 til 9, mens en kontrabas i størrelsen 2/4 normalt bruges af børn i tidsintervallet fra de er 9 til 13 år.

Her er de gængse stilformer, du kan lade dig inspirere af

Ligesom med mange andre instrumenter er kontrabassen også præget af forskellige typer stilformer og måder at spille på. Disse finder du i nedenstående liste, der også giver en smule baggrundsviden og kontekst for disse forskellige musikalske teknikker.

  • Det at anvende en bue til at spille på instrumentet med kaldes arco, hvilket er en italiensk betegnelse. Denne måde at spille på er særligt karakteriserende for klassisk musik, men kan også sagtens ses i flere andre musikgenrer. Indenfor stilarten arco findes der to forskellige metoder, nemlig de såkaldte over- eller underhåndsteknikker. Disse kendes også under termerne ”at spille med fransk bue” og ”at spille med tysk bue”.
  • En anden stilform hvad angår musik fra en kontrabas går under navnet pizzicato. Også dette begreb er italiensk, og dækker over det faktum, at strengene ikke stryges, men i stedet knipses ved hjælp af kontrabasistens fingre. Denne form er mindre karakteristisk for klassisk musik, og i stedet i højere grad kendetegnet for jazz og lignende rytmisk musik. Der er her mange forskellige variationer, eksempelvis hvor meget af fingeren man bruger, samt hastigheden, hvormed man slår på strengen.
  • En interessant tredje teknik er den såkaldte slagbas-teknik, også kendt som slapbass. Evidens peger på, at denne teknik er opstået for at efterligne den funktion, en trommeslager normalt vil have i et band, men dette er ikke entydigt konkluderbart. Denne stilform går egentlig også under genren pizzicato, men forskellen ligger i, at denne kommer til udtryk på en noget mere aggressiv vis. Her hives der i strengene, hvorefter de slippes og dermed giver et smæld fra sig, når de rammer gribebrættet.

Mange typer af materialer kan bruges til en kontrabas

Som ved andre instrumenter er det muligt at have dem i en længere række af forskellige materialer. Man kommer dog næppe udenom, at nogle er mere gængse end andre. Således er de fleste kontrabasser brugt af professionelle musikere inden for klassisk musik skåret af træsorter såsom ahorn, gran og ibenholt, alt efter hvilken del af instrumentet, der er tale om. Det ses også, at piletræ bruges som materiale.

Billigere alternativer inkluderer kontrabasser lavet af laminat eller fiberglas. Blandt de mere moderne typer af materialer, der dog stadig er i den mere pengetunge ende af skalaen, er materialevalg såsom kulfiber, der blandt andet har den fordel, at det er knap så overfølsomt overfor luftfugtighed.



Kontrabas

kontra bas

silent bass

yamaha silent bass

yamaha slb200

slb200

yamaha slb 200

yamaha slb200ltd

kontrabas pris

brugt kontrabas

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her