Presonus StudioLive som Covermixer

82 svar, 166 besøgende, 5620 besøg
Side af 3Gå til side: 123Næste
KillerBob
12/12-2011 01:02 #0
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Svar: 896
På opfordring i anden tråd er her en lille "rapport" om oplevelser med Presonus StudioLive 16.4.2 på gig

Vi har investeret de ca 16.000 i sådan en dims af flere årsager:

1: Nedscalering af grej.... Vi har fjernet 3 scenemonitors, en Keyboardsforstærker, skruet ned på størrelsen på guitar og bas baggear, og ved samme lejlighed fjernet rack med effektforstærker EQ og effekter. I stedet er der indkøbt Studiolive 16.4.2, en hovedtelefonforstærker med 8 outputs og 6 styk in-ears hovedtelefoner - De fleste Shure SE215

2: Super muligheder for at lave lyd hjemmefra, forstået på den måde at alt hvad der er lagt på af effekter og EQ I mixeren kan genskabes lynhurtig både pr- kanal eller hele pulten. Det gør at vi overordnet kan opnå hurtigere lydprøve på gigs OG faktisk bruge flere effekter end vi gjorde med vores gamle Yamaha mixer

3: Optagelse: Vi havde et lydkort der kunne indspille 14 kanaler ad gangen, men mængden af kabler involveret gjorde at vi aldrig fik sat grejet op i forbindelse med jobs. Da vi aktivt bruger indspilningerne til at blive bedre var det vigtigt at få en superenkel måde at indspille på

Efter anskaffelsen har vi faktisk erfaret - at forudsat vi spiller så lavt som muligt på baggearet - så kan vi faktisk optage en stump på stedet - afspille i loop og bruge det til at lave lyd på stedet. Optagelse foregår nemlig i udgangspunktet PRE - og når man sender det hele retur fra Mac'en til Pulten skulle signalet være identisk med det oprindelige (efter Gain)

Vores bandsetup er nu som følger

Presonus StudioLive 16.4.2
Macbook Pro - venligst udlånt af undertegnede :-)
8 kanals hovedtelefonforstærker
Trådløs modtager til LV
2xDB Opera 402
2xDB Sub 05
6 x In-ears monitorer

Hertil kommer bandmedlemmernes eget baggear - trommesæt, basforstærker og 2x guitarforstærker

Vi kører i pulten således:

1:Kick
2: Snare
3: OH1
4: OH2
5: Guitar 1 (mic)
6: Guitar 2 (mic)
7: Saxofon
8: Kor 1
9: Kor 2
10: Kor 3 + LV på par numre
11: LV
12: Bas (line in)
13: Keys 1 L
14: Keys 1 R
15: Keys 2 L
16: Keys 2 R

Med andre ord er pulten FYLDT

Aux1 - 4 parres i pulten sammen til 2 stereo outputs som sendes til hovedtelefonforstærkere for 2 forskellige monitor mix

Mixeren er via FW forbundet direkte til MacBook Pro som så sættes til at optage alt hvad vi laver. Senere skal vi se på at bruge loops og på at bruge DAW'ens effekter som supplement til de indbyggede effekter - forudsat vi kan leve med den Latency der kommer (lige nu er vi nede på 4-5 ms, hvilket føles håndterbart)

Hvordan gik det så ?

Både og kan man vel kort sige...Vores udfordring var hjemmefra at vi ikke havde haft tid nok til at blive fortrolige med in-ears, og derudover skulle vi spille i et rum som har den værste akustik jeg nogensinde har spillet i (300+ jobs)

Så vi var lidt oppe og slås med monitors i første sæt, men inden vi startede fik vi justeret tingene så lyden mod publikum blev rimelig - akustikken taget i betragtning. Noget af det der er helt forrygende med Presonus pulten er at man (når man har en computer tilsluttet) kan bruge en iPad til at fjernstyre den med... Så gang i føromtalte korte indspilning hvor alle inputs er i spil - og så ud i salen og lyt til hvordan det lyder.. Balance instrumenterne imellem er hurtigt stillet - herefter er 2x31 bånds grafisk EQ særdeles handy i forhold til at fjerne f.eks den helt sindsyge "rungen" der var i lokalet

Overordnet har vi oplevet at s/n på den nye pult er i en helt anden liga end vi nogensinde før har oplevet og lyden har en forrygende dynamik

Som nævnt havde vi issues med in-ears - men efter vi jeg fik nogenlunde styr på det i løbet af første sæt tror alle mand på at det er fremtiden for os. Man kan jo også sige at stiller vi ens op hver gang og altid kører med samme volumen på keys og de to guitarforstærkere, så bør der ikke skulle skrues på monitormix uanset hvor og hvornår vi stiller op og spiller - så det skal bare have lidt mere tid i øveren

En ting vi også erfarede er at det i sig selv kræver vaneændring hvis man vil sige noget til hinanden mellem numrene. Når alle mand har in-ears der dæmper 37db og publikum larmer, så kan vi kun kommunikere ved at jeg lukker for mains og så taler vi til hinanden via mikrofonerne - ellers kan man INTET høre. Der var også flere af bandets medlemmer der bagefter klagede sig over hylen i ørerne .... Øvelsen med in-ears er OGSÅ at skrue så langt ned på ens personlige volumenkontrol som muligt.

Overordnet er Pulten superfed ... den er pakket med features - og hvis man i forvejen har lidt erfaring med analoge pulte så tager det ikke mange timer at blive fortrolig med StudioLive.

Eneste anke jeg har på pulten er at softwaren i pulten EFTER opdatering til seneste version - har overhalet hardwaren. Det egentlig kun på et enkelt punkt. Efter seneste opdatering har man mulighed for at lægge effekter fra de to indbyggede bus'er på AUX. Det foregår ved at man trykker på MIX knappen under den Aux man vil have effekter på TO gange Første tryk giver adgang til at stille balancen kanalerne imellem - Andet tryk giver adgang til yderligere 6 forskellige justeringer - blandt andet FX A og FX B til den pågældende AUX.... men det står der ikke noget om på selve pulten - da den er lavet flere softwareversioner tidligere. Presonus laver en "sticker" man kan KØBE og sætte på - den er bestilt men ikke landet endnu

En lille anke mere... KUNNE godt have tænkt mig at faders havde været motoriseret - også selvom det havde gjort pulte lidt dyrere. Synes lidt at det er noget rod at hvis man har "pillet" via fjernbetjeningen fra iPad - så kan man ikke regne med hvor en fader står.... men OK det er en bi-ting, og det er nok muligt at pulten var blevet stående i udstillingen hvis motoriserede fadere koster 500kr pr. styk.

Men overordnet ... GENIALT

mvh
kanal 10 og 12

Redigeret af KillerBob den 03.Marts.2012 kl. 20:00

HK Linear5 112FA's, L2000A's
Presonus Studio One 2 Pro

Gå til toppen af siden
Bjørn S
12/12-2011 18:34 #1
Roadie
Roadie
Medlem siden
29/9 2004
Svar: 339
Tak for tilbagemelding.
Det lyder lækkert med den mixer der, trods de mangler man må tage med til prisen.

Jeg har også spekuleret en del på InEar da jeg trakterer tangenterne, og de er noget af de første som drukner i monitorene, men det lyder jo som en større tilvænding at føle sig så isoleret fra omverdenen.

Jeg har lest andre steder at folk har sat en til to mikrofoner op (mod sal og på scene for at fange kommunikationen), nu har i jo brugt alle kanaler, men måske var det godt at køre en del mere i monitors af OH fra trommer, og håbe den fanger noget mere ?

Gå til toppen af siden
KillerBob
12/12-2011 18:48 #2
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Jeg synes slet ikke det var noget problem med kommunikationen mod publikum ... og deres råben og skrigen fanges let af de 4 vocalmikrofoner i fronten... Det eneste problem var at alle mand er vandt til at GÅ VÆK fra mikrofonerne når der er behov for at sige noget til hinanden mellem numrene ... Så øvelsen handler om at lære at give tegn til at man vil sige noget - så lukker lydmanden (mig) for mains og derefter kan man let kommunikere med hinanden via mikrofonerne... Det er blot en kort tilvænningssag er jeg sikker på...

I mellemtiden er stickeren kommet og monteret

Det er den lille sag over tallene ... Faktisk har jeg fået 2 stickers så hvis der er en derude med en 16.4.2 der mangler er det bare at sige til

Herunder ses - i dårlig kvalitet - et billede af vores setup. Vi har købt en Thon Flightcase til dyret og jeg har modificeret det en smule bagtil for at lave en fin lille aftagelig holder til computeren. Bagest til højre ses en lille hvid kasse med et grønt lys. Det er et Apple Airport Express trådløst accesspoint. Det gør to ting.: 1: skaber forbindelse mellem computer og iPad så man kan bruge fjernstyring af mixeren med iPad.. 2: På Airport express er der minijack til Lyd-ud. Så vi med iPhone eller iPad kan blot vælge dette accesspoint og så kan der i pauserne spilles musik fra musikafspiller i iPhone/Ipad - trådløst... Denne "lyd ud" går således i "tape in" på mixeren

Gå til toppen af siden
livelyden.dk
12/12-2011 22:45 #3
Roadie
Roadie
Medlem siden
6/5 2006
Svar: 383

En typisk løsning på kommunikations problemet iforhold til in-ear, vil typisk være at bruge 1-til-flere kanaler på pulten til dedikerede talkback mikrofoner fordelt ud på scenen.

Hvis man er ude kun at have 1 kanel til rådighed, er det jo blot at Y-samle de mikrofoner man nu har.

Denne mikrofon skal så KUN i jeres ører.

Den billige ufede løsning er at vælge en mikrofon med afbryder på, hvor den tjekkede løsning er en "almindelig" mikrofon uden afbryder, og så sætte en optogate på. På denne måde kan en guitarist/bassist/what ever bare gå over til mikrofonen og tale, uden at skulle flytte armene fra sit instrument hvis man er igang med en sang.

Så den helt skrabede model i 4Sound vil være en Shure PG48 til 259 kr per stk inklusiv kabel på 4,5m.

http://www.4sound.dk/shop/mikrofoner-haandholdte/shure/pg48-xlr.html

og X antal y-kabler til at sætte Y antal mikrofner samme - her Hosa til 109 kr stk: Det kan sagtens laves/købes billigere, dog nødvendigvis stadig med dårlige stik. Man kunne jo lave et loom der passede til ens scene opsætning, så man slap for hver gang at skulle Y'e alle mulige kabler sammen, men bare kører en "pølse" ud og fordeler XLR ender til hver mikrofon. 

http://www.4sound.dk/shop/xlr-xlr/hosa/yxm121.html

En optogate kan købes hos Moto Audio sales, og ligger vist i en 1500 kr plus/minus alt efter model

så vidt jeg husker. http://www.optogate.com/ Typisk en PB-05

Alternativt, hvis man ikke vil have en masse ekstra mikrofoner på scnen, kan et produkt som ProCo Panic Button bruges: http://www.procosound.com/download/datasheets/PanicButton_appinfo_1109.pdf

her kan jeres normale vokal mikrofoner bruges. Og her kunne man igen Y-samle alle output-B erne til et mix som føres til Talkback inputtet i pulten. Luthman.dk sælger denne for 2400 kr per stk. Lidt dyrt måske.. mener at have sat tilsvarende systemer, og ellers hvis man finder en god kontakt kan dette jo også laves nemt DIY til amatør opsætninger.

Et prisbilligt alternativt vil være Radial DM1 der kan købes for lidt over 600 kr hos de unævnelige i tyskland:

http://www.radialeng.com/re-hotshot-dm1.htm

Så løsningen kan sammen sættes i mange forskellige prisklasser og løsninger.

Og på denne Presonus pult kunne man jo sikkert bruge det talkback input der allerede fines i pulten.

Mvh Henrik

Redigeret af livelyden.dk den 12.December.2011 kl. 23:12

Gå til toppen af siden
Karsten
13/12-2011 09:51 #4
Roadie
Roadie
Medlem siden
8/9 2003
Svar: 323
Evt. kunne I også undersøge, om der er et input på jeres HP amp, som kan routes til alle inears. Ellers er talkback på pulten også en mulighed, som Henrik skriver. Eller hvis I kommer i bekneb, kan man også benytte en lille mic preamp og så forbinde til aux input eller tape input på pulten og så putte det i inear.

Jeg ved, at Shubidua f.eks. har en decideret kommunikations mic på scenen, som kun er til inear. Den bruger Bundesen meget til at snakke til resten af orkesteret i.

Gå til toppen af siden
Karsten
13/12-2011 09:53 #5
Roadie
Roadie
Medlem siden
8/9 2003
Svar: 323
Og til KillerBob:

SUPER at du laver denne post. Der er rigtig mange, der er rigtig interesserede i denne pult for tiden. Så det er skide godt at du tager dig tid til at lave en real world rapport om hvordan den fungerer. Med pro's and con's. Super initiativ.

Gå til toppen af siden
KillerBob
13/12-2011 11:22 #6
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Der er faktisk flere inputmuligeder - flere producenter havde kaldt det en 24 kanals - fordi der er aux-input, tape-in, talkback osv..

Nå men en anden mulighed jeg har tænkt på (som alternativ til at rigge alle mand til med endnu en mikrofon) det er at halvdelen af orkestret har nu investeret i ipads som bruges til sætlister og sangtekster .... Hvis nu alle mand på sigt får sådan en dims - så kan de jo selv lukke for mains når de vil snakke :)

Ideen med flere mikrofoner og dertil hørende stativer og kabler er ikke så tiltalende. Kan nemt se det for mig når man hedder Bundesen og har folk til det grove - men vi er kun os selv til at stille op og pille ned. Specielt opsætning er yderligere som regel under kraftigt tidspres da vi som regel har den tid selskaberne er om at sluge kaffen

Foreløbig kan jeg kun anbefale denne pult. Allerførste dag vi skulle prøve den i øvelokalet var den spontane reaktion WOW - for dynamik og s/n er så meget bedre end noget andet vi har prøvet og brugt ... Startede med en Behringer (jaja det var kort), dernæst en 16 kanals Soundcraft Spirit Live, og senest en Yamaha MG24/14FX - så selv hvis vi ser bort fra de smarte features må man sige at Studiolive performer super !

Gå til toppen af siden
KillerBob
18/2-2012 19:57 #7
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Nå - en lille update

Som jeg skrev i første indlæg var 16 kanals pulten FYLDT til vores behov med manglende mulighed for yderligere kanaler

Så pulten er siden blevet skiftet til tilsvarende 24 kanals og nu ser vores setup sådan ud:

1:Kick
2: Snare
3: Tom1
4: Tom2
5: OH 1
6: OH 2
7: Bas L
8: Bas R
9: Lead Guitar L
10: Lead Guitar R
11: Rytme Guitar
12: Saxofon
13: Keys 1 L
14: Keys 1 R
15: Keys 2 L
16: Keys 2 R
17: Lead Vocal
18: Kor 1
19: Kor 2
20: Kor 3
21: Kor 4
22: Percussion L
23: Percussion R
24: Vakant

Som sammenligning viser er der blevet plads til at køre Lead Guitar og Bas ind i Stereo, samtidig er der plads til 2 mics mere på trommerne (Toms), vi har fået en backing vocal mere på og sluttelig har vi to kanaler til Percussion.

Sidstnævnte er en Korg Padkontrol der med USB kabel er forbundet til PC'en der alligevel optager. PÅ den er der en DAW med Toontrack EZdrummer med Latin Percussion pakke på. Padkontol er så monteret på Saxofonistens mikrofonstativ... Han har alligevel ofte "fri" fra saxen og så er der masser af lejlighed til at lægge congas, tambourin koklokke og den slags på ... Forrygende lyd

Vi KUNNE have udvidet med en 16 kanals mere - for at få 32 kanals setup.... Men det er så langt fantasien rækker overkill til vores lille orkester og 8000 dyrere end at opgradere til en 24 kanals

Vi er også gået endnu mere hen mod baggear-frit setup. Basforstærker er helt taget ud af brug og bassen går nu i pulten direkte fra pedalboard i stereo. Det samme gælder leadguitaren - og lige om lidt sker det også for rytmeguitaren. Samtidig er der blevet skiftet ud til lidt kraftigere aktive toppe og der er købt to bundkasser mere som dog kun skal bruges ved publikum over 100 mand.

Vi har også fået meget bedre styr på forholdet mellem lyden i in-ear monitors og mains ... Alt monitor er nu sat til PRE2 hvilket betyder at balancen instrumenterne i Aux bussen nu er Post Fader ... Dvs hvis alle kanaler står neutralt (samme niveau) i Aux så er balancen i Mains den samme. Det har gjort at vi selv med ørepropper der dæmper 40db har fuld fornemmelse for hvordan lyden er i PA.

Alle mand i orkestret har svært ved at få armene ned - for vi har nærmest studielyd i ørerne - der er ganske enkelt en verden til forskel i forhold til vores gamle setup med 24 kanals analog pult, scenemonitors og tonsvis af baggear.. BÅDE for vores lyd og for vores rygge når vi skal slæbe

Foreløbig er alle rigtig glade for monitor-lyden - men det er muligt at vi på et senere tidspunkt vil prøve at lege med seneste mulighed fra Presonus. De har helt gratis udsendt opdateringer til Pultene og tilhørende "Virtual Studio Live" samt lavet en iPhone app der gør at alle mand i orkestret fra deres telefon trådløst og individuelt kan styre HVAD og hvormeget de vil have i monitor... Forrygende smart og enkelt at sætte op. Eneste problem er at kun 2 af 6 mand har iPhone - men det kan de jo bare "løse" hvis de vil styre eget mix

Jeg har "losset" til 4sound i Kbh om ikke vi kunne lave en Clinic hvor de forrygende muligheder i StudioLive demonstreres og hvor helt almindelige livemusikere kommer og viser og demonstrerer. Har også tilbudt at lave et indlæg. De har foreløbig meldt positivt tilbage - men nu må vi se om der kommer noget ud af det.

Gå til toppen af siden
Bjørn S
18/2-2012 20:58 #8
Roadie
Roadie
Medlem siden
29/9 2004
Spændende, og tak for update !
Kan i rigtig få det til at svinge uden baslyd på scenen, eller føler i at i mangler noget ?
Hvad bruger Leadguitaristen så af grej til at få den rigtige lyd ?

En Clinic ville være guf, det var noget jeg ville arbejde kraftig på at få resten af bandet med til at overvære, så de rigtig fik øjnene op for mulighederne i det bordet.

Gå til toppen af siden
KillerBob
18/2-2012 21:23 #9
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Hej Bjørn

Det kan lige være vi skal skille tingene ad

1: Presonus Mixeren med alle de muligheder den har også med klassisk baggear, scenemonitor - PA setup

2: Mit bands ønske om at skrue gevaldigt ned på mængden af grej - og dermed vores "in-ear" projekt

1: Mixeren er forrygende - de klasse A preamps der sidder i den tror jeg er det der gøre en meget stor del af forskellen for headroom er forrygende. Den hedder ikke StudioLive uden grund - Den kan nemlig sagtens bruges som Studie mixer også og der findes allerede en række udgivelser der er produceret med denne mixer

2: In-ear projektet er bare et valg der gør at vi slipper for baggear og 3 halvtunge scenemonitorer. Hvis du besøger vores øvelokale mens vi øver vil du kunne høre en trommeslager og en saxofonist der spiller lidt sammen - resten hører du slet ikke - men det gør vi ;-)... Mangler der noget ?? I øvelokalet mangler der lidt bund - den del man mærker med kroppen frem for ørerne men omvendt har vi fået SÅ meget mere på samme tid. Lyden i ørerne er fremragende og den ekstra kvalitet gør at der er INGEN der bemærker at der mangler noget - tværtimod kommenterer alle i bandet hele tiden den suveræne lyd. Når vi kobler PA på mangler der slet ikke noget, for den sidste bund kommer derfra

Gå til toppen af siden
KillerBob
18/2-2012 21:36 #10
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Og hov - så glemte jeg at svare på dit spørgsmål om den "helt rigtige lyd" ... Går ud fra du taler om den farvning guitar og basforstærker giver lyden...

Svaret er at både guitar og bas bruger multieffekt fra Boss hvor der er Amp og speaker-modeling i ..... NEJ det er ikke lige så godt som den ægte vare, men vi har valgt at prioritere slæberiet frem for den HELT rigtige lyd . Du skal regne med at vi spiller cover og spiller til fester mv hvor folk - sjældent ædru - har os som en forfinet jukebox. Ligesom der ikke er en kæft blandt publikum der kan høre eller mærke forskel på om jeg spiller på en bas til 2.000 eller en til 20.000 er der heller ikke en kæft der bemærker om rørlyden er emuleret eller ægte. .... så det er bare et valg vi har truffet. Og min oplevelse er at forskellen er absolut minimal - specielt i det samlede mix

Gå til toppen af siden
Hamzel
1/3-2012 01:16 #11
Ny bruger
Ny bruger
Medlem siden
7/4 2010
Svar: 8
Hej Killer Bob - du skrev tidligere du ville have motorfadere fordi du ikke kunne se hvor faderne var når du brugte din ipad. på mixer er der en knap der hedder ( Faders locate ) under meter så kan du se på dioderne hvor faderen skal stå..

Gå til toppen af siden
KillerBob
3/3-2012 19:56 #12
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Det ved jeg skam godt - det er man jo nødt til at bruge når man har stillet på sagerne via iPad....Og i virkeligheden ved jeg ikke om jeg ville have det..... for jeg har hørt at det ville koste i størrelsesordenen 50 dollars ekstra PR: KANAL med motoriserede fadere - det er 1200 dollars for en 24 kanals som minimum ville blive til 10.000 ekstra oveni de 24.000 den koster i dag.... SÅ synes jeg nok vi er ved at være i en liga hvor publikummet dels må være ret lille - og med "Locate" knappen ville jeg nok vælge den "billige"

Det er faktisk sådan at hvis man bruger scene recall - og vel at mærke valgte at man ville have faders med da man gemte hele boardets indstilling, så skifter den selv over til "Locate" - og vel at mærke muter den alle kanaler indtil man skifter væk fra "locate" ... på denne måde er man "safe" i forhold til helt hysteriske niveauer hvis faders står langt fra målet

Gå til toppen af siden
BACH
12/3-2012 11:14 #13
Artist
Artist
Medlem siden
25/10 2005
Svar: 2116
Dette er en virkelig god tråd.

Gå til toppen af siden
KillerBob
12/3-2012 12:57 #14
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Hej Bach - tak skal du have ... Har faktisk lige læst den igennem og ser at der er en meget væsentlig detalje jeg ikke har nævnt

Man bliver meget hurtigt betaget at mulighederne med tilsluttet PC - fjernstyring med iPad og iPhone - så betaget at man glemmer noget af det der gør StudioLive super I SIG SELV...

Når man på en analog pult skal lave lyd på f.eks. en stortromme - er der en masse ting man skal igennem. EQ, GATE, Compressor og eller Limiter - tager faktisk en rum tid - og så skal man videre til alle de andre kanaler

På StudioLive trykker man select for stortromme-kanalen, derefter "load" - Så kommer der i displayet en lang liste over foruddefinerede indstillinger. F.eks er der 4 forskellige indstillinger for "Kick Drum" - man vælger en af dem med drejefætteren under displayet og trykker på "recall" ... Herefter er kanalen indstillet med Gate, Compresser, og EQ til Stortromme. Det går lynhurtigt at finde en af de 4 forskellige muligheder der giver den lyd der er tættest på det man ønsker at høre - og efter man har trykket "recall" kan man efterjustere ligesom man vil

Vil man gøre dette lynhurtigt er de indbyggede indstillinger for hver type instrument eller vocal supergode - så man er glimrende kørende efter ca. 15 sekunder pr. kanal...

Laver man om på disse "presets" kan man gemme sine egne under nogle navne som man selv bestemmer.

Dette bruger vi dog ikke - vi bruger i stedet "scene" som tager et snapshot af ALLE indstillinger på hele pulten og gemmer under et eller andet navn. På denne måde har vi en"scene" der hedder "øvelokale" - så hvis vi er på job og har stillet på en hel masse - tager det ca. 10 sekunder at genskabe alle indstillinger som de var sidst vi var i øvelokalet...

Alt dette kan også styres via "Virtual StudioLive" på PC'en hvor man ovenikøbet kan sætte "labels" på hver kanal - så man kan se at kanal 6 er Bas osv. Man gemmer scenes eller kanal-presets superenkelt. Hele scenes kan aktiveres ved at trække den i "banken" henover alle kanalerne - vupti ... Kanal-presets er på samme måde - man trækker ganske enkelt "Peters Stortromme" hen over kanal x på den "virtuelle" pult på skærmen - så virker det øjeblikkeligt

Det som er superfedt ved dette er at det bliver ENKELT at rode med. Man behøver ikke have 30 års erfaring som lydmand for at få super lyd. Og HER står StudioLive virkelig ud. Langt de fleste bands har jo IKKE en lydmand og ser PA som nødvendigt onde som en eller anden i bandet må tage sig af ... så gør det jo ikke noget at en eller anden halvtosset bassist kan finde ud af det og at det lyder godt

Gå til toppen af siden
Bjørn S
12/3-2012 21:50 #15
Roadie
Roadie
Medlem siden
29/9 2004
Er man nødt til at ha en computer med på hver job?

Selvfølgelig smart at kunne optage når man vil, men andre gange ønsker man måske at køre delvis på baggear, så kan man undvære computeren en gang imellem, er det mixeren, eller software i computeren som gemmer scener og presets ?

Og har den i så fald nogen netværksmuligheder for fjernstyring, eller kører det via computeren ?

Gå til toppen af siden
KillerBob
13/3-2012 11:41 #16
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008

Hej Bjørn

Mixeren kører glimrende alene  - og alle features i forhold til at gemme og genskabe presets og scenes ligger i mixeren

UDEN PC mister mulighed for at optage og for at fjernstyre med iPad og iPhone/iPod

Mixeren kommunikerer udelukkende med PC via Firewire kabel. På PC ligger fjernsytringssoftware (Virtul StudioLive) og det er i virkeligheden DEN man fjernstyrer med iPad. For at kunne fjernstyre har man endvidere brug for et trådløst accesspoint. Jeg bruger et Apple Airport Express accesspoint. Det har den fordel at der også er Apple Airport funktion i - dvs et minijack med audio ud. Audio Ud er fast forbundet til tape in på mixeren - så kan man spille lyd fra itunes direkte fra en iPhone eller iPad. Alt dette er fastmontreret i min mixers flightcase

Gå til toppen af siden
KillerBob
15/3-2012 09:25 #17
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Her er lige et par billeder af hvordan PC er monteret i fligth-case... Fandt en eller anden holder som passede glimrende som er blevet popnittet fast bunden

Her er holderen uden PC

Og her ses fastmonteret stikdåse med strømforsyning til Mac'en og Trådløst accesspoint (den med den grønne lampe)

Redigeret af KillerBob den 15.Marts.2012 kl. 09:31

Gå til toppen af siden
grandad
15/3-2012 15:22 #18
Roadie
Roadie
Medlem siden
5/11 2003
Svar: 360
Bliver lige i tvivl: kan pulten ikke fjernstyres med iPhone/iPad uden en tilkoblet PC/Mac - selvom man har et access point?

(lytter med i denne tråd, er meget interesseret i en løsning á la jeres)

mvh
Peder

Gå til toppen af siden
KillerBob
15/3-2012 15:27 #19
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Nej .. PC SKAL være tilsluttet for at du kan fjernstyre med iPad/Iphone/Ipod touch

Der er ikke noget "netværk" i pulten - den kommunikerer med PC via Firewire kabel... På PC kører så "Virtual StudioLive" som direkte kontrollerer pulten... Så via netværket er det i virkeligheden DEN software man fjernstyrer -som så styrer pulten

Gå til toppen af siden
grandad
15/3-2012 17:15 #20
Roadie
Roadie
Medlem siden
5/11 2003
OK - når jeg læser produkt-beskrivelsen ordentligt, fremgår det også - men tak for svar

Super god tråd, i øvrigt - rigtig godt at høre 'hands on' erfaringer fra andre.

Gå til toppen af siden
KillerBob
15/3-2012 17:17 #21
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Jeg forsøger at få en clinic op og stå i Kbh - håber 4sound er på

Gå til toppen af siden
grandad
15/3-2012 17:20 #22
Roadie
Roadie
Medlem siden
5/11 2003
Kanon idé - du skal bare få dem til at gentage den i Aalborg - så kommer jeg!
Der er lidt langt til hovedstaden fra Vendsyssel

Gå til toppen af siden
KillerBob
15/3-2012 17:22 #23
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
40 min indenrigs

Gå til toppen af siden
avion
15/3-2012 22:21 #24
Artist
Artist
Medlem siden
26/4 2008
Svar: 2084
God beskrivelse. Generelt en uddybende og indholdsrig tråd.

Gå til toppen af siden
Bærner
20/4-2012 18:24 #25
VIP
VIP
Medlem siden
1/9 2003
Svar: 913
Hvor langt rækker sådan en airport express? Kan man godt trække 30 m multikabel og stadig stå på scenen med ipaden?
stikker.

Gå til toppen af siden
KillerBob
25/4-2012 23:23 #26
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Beklager sent svar ..... Mener ikke 30 meter skulle være noget problem i lige linie, men jeg har ikke prøvet det. Ellers kan man kaste sin kærlighed på Airport Extreme som har noget længere rækkevidde

Vi - mit band og jeg - var på et større job i slutningen af Marts i Bella Centret. Der var lydmand på - eller rettere 2 - 1n til monitormix alene ... Vi fik en "kopi" med et spiltterkabel af alle inputs til den store pult over i StudioLive 24.4.2 og benyttede selvfølgelig lejligheden til at optage...

Videoredigeringen tager en krig på et gammelt hakkebræt af en PC, men lidt er det da blevet til.. Billedkvaliteten er ikke det vilde - men lyden er ret god synes jeg

Hvis din far gir dig lov - youtube

Redigeret af KillerBob den 25.April.2012 kl. 23:24

Gå til toppen af siden
KillerBob
27/5-2012 21:36 #27
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
Nå inden denne tråd dør den stille død får I lige en update mere:

Siden sidst har trommen naturligvis nappet den sidste kanal til sin hi-hat - så nu er 24 kanals pulten også FYLDT - men omvent kan vi ikke rigtig få øje på hvad vi skulle få brug for yderligere i nær fremtid og skulle det gå helt galt, så må jeg humme mig og nøjes med mono til Bassen ligesom Percussion også udemærket kan være mono.

Yderligere er der jo flere andre mulige inputs på pulten som også kan optages. Talkbac mic som faktisk også er Class A xmax preamp, 2 x aux return og 2 x tape in ... Så vi klarer den

Skulle vi i fremtiden vælge at udvidde med 3 blæsere og 3 korpiger - så har jeg en Presonus Firestudio som pulten kan kobles sammen med - så vi har i alt 37 mulige input kanaler

En anden ting der har vist sig forrygende - men som vi ikke tidligere har brugt så meget er "Firewire Return" ... På hver kanal på mixeren sidder en knap med et lille firewire symbol. Trykker man på den så napper mixeren signalet fra Firewire i stedet for via Preamp

Det bruger vi nu ved fravær ... F.eks havde vi for nylig en glimrende øver uden trommeslager og saxofon - men de spillede med alligevel, for jeg satte bare computeren til at afspille de samme numre fra tidligere og aktiverede firewire return på hver af de relevante kanaler... Når man som os kører in-ears så kan man bare ikke høre forskel... KANON

Faktisk har vi snart et job på denne måde med 4/6 af bandet til stede ... det skal nok fungere.. Det forudsætter naturligvis at man har indspilninger hvor tingene sidder i skabet, - men det er ikke noget problem i mit lille orkester

Til slut et par youtube klips mere

Gå til toppen af siden
PeJaSc
28/5-2012 00:58 #28
VIP
VIP
Medlem siden
9/5 2011
Svar: 997
KillerBob skrev:

Faktisk har vi snart et job på denne måde med 4/6 af bandet til stede ... det skal nok fungere.. Det forudsætter naturligvis at man har indspilninger hvor tingene sidder i skabet, - men det er ikke noget problem i mit lille orkester

Og hvorfor er det så lige at resten er Jer skal af sted? Kunne I ikke bare sætte mixeren derud og så hente den igen når festen er slut?

...og så blev mikrofonen taget fra mig...

107. medlem af Det Famøse Les Paul broderskab

Gå til toppen af siden
KillerBob
28/5-2012 13:09 #29
VIP
VIP
Medlem siden
4/8 2008
PeJaSc skrev:

Og hvorfor er det så lige at resten er Jer skal af sted? Kunne I ikke bare sætte mixeren derud og så hente den igen når festen er slut?

Det var sq egentlig en fantastisk idé .... Alternativt kan vi bare sidde i baglokalet og drikke øl....

Nej - det med backing tracks er en nødløsning - Vi gør det normalt ikke, men alternativet når nogen i bandet ikke kan er at arrangere sig med vikarer på alle pladser ... og det er noget mere besværligt og en udfordring at holde ved lige..

Gå til toppen af siden

Side af 3Gå til side: 123Næste

Printervenlig udgave Printervenlig udgave