Nickel allergi og pickups?

26 svar, 3 besøgende, 1089 besøg
Jespertheis
9/6-2010 11:33 #0
VIP
VIP
Medlem siden
21/4 2005
Svar: 510
Har tidligere oplevet en smule nickel allergi når jeg har haft ur på, men aldrig når jeg har spillet med strenge, som er af nickel. Spørgsmålet er så om, hvis jeg køber et par humbuckere af nickel, jeg vil få allergiudbrud igen?

Fender JM sig. strat
Egnater Renegade
Jeckyl and Hyde od
Mooer hustledrive
Cry Ba

Gå til toppen af siden
friis90
9/6-2010 11:38 #1
Famous
Famous
Medlem siden
12/8 2009
Svar: 3165
Du er jo stort set aldrig i direkte kontakt med pickupsne, så mit gær er: nej...

Gå til toppen af siden
DanielNayberg
9/6-2010 11:41 #2
Roadie
Roadie
Medlem siden
12/2 2009
Svar: 360
Så vidt jeg ved skal ens hud være i kontakt med nikkelen over et stykke tid før man begynder at opleve symptomer, så umiddelbart tror jeg ikke der er noget problem, medmindre du planlægger at nusse dem

Gå til toppen af siden
Arkæologen
9/6-2010 12:43 #3
Fan
Fan
Medlem siden
20/2 2009
Svar: 157
er der nu noget i vejen med at nusse sin guitar?
ENGL 2 x 4*12 V60

Gå til toppen af siden
Stevi
9/6-2010 13:37 #4
Famous
Famous
Medlem siden
6/7 2005
Svar: 2464

friis90 skrev:
Du er jo stort set aldrig i direkte kontakt med pickupsne, så mit gær er: nej...

Mit gær er tørt...

Gå til toppen af siden
It is alive...
9/6-2010 13:44 #5
Famous
Famous
Medlem siden
26/2 2009
Svar: 4213
Stevi skrev:

friis90 skrev:

Mit gær er tørt...

Mit gæt er fugtigt.

Gå til toppen af siden
Jespertheis
9/6-2010 13:51 #6
VIP
VIP
Medlem siden
21/4 2005
Hehe. tak for svarene. Så må jeg jo være forsigtig hvis jeg skal nusse mine pickupper:-)
Men ja, man rører vel ikke så meget ved pickupperne når man spiller, så mon ikke jeg overlever:-)
Fender JM sig. strat
Egnater Renegade
Jeckyl and Hyde od
Mooer hustledrive
Cry Ba

Gå til toppen af siden
EchoAnswer
9/6-2010 14:29 #7
VIP
VIP
Medlem siden
5/5 2008
Svar: 813
jeg har også nikkelallergi og har aldrig oplevet at få et allergiudbrud af mine humbucker covers der er af nikkel , og jeg har spillet på den guitar i over 4 år

Gå til toppen af siden
Jasser
9/6-2010 14:51 #8
Famous
Famous
Medlem siden
30/11 2004
Svar: 4373
Det afhænger vel af spillestil om man kommer i kontakt med de forkromede/forniklede pickup covers.
På den anden side er det måske dumt at løbe risikoen. Hvis først din allergi bliver forværret, kan livet blive rigtig surt. Man kan jo få humbuckers uden cover, eller man kan selv fjerne coveret.

Gå til toppen af siden
Iske
9/6-2010 14:58 #9
VIP
VIP
Medlem siden
3/6 2007
Svar: 1209
It is alive... skrev:
Stevi skrev:

friis90 skrev:

Mit gær er tørt...

Mit gæt er fugtigt.
mit gær er dødt

Gå til toppen af siden
gajoma
9/6-2010 14:59 #10
VIP
VIP
Medlem siden
11/11 2005
Svar: 899
- Husk så også at mange strenge indeholder nikkel

Gary

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
9/6-2010 15:04 #11
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
Svar: 4130
husk ISÆR at strenge indeholder nikkel..hvortit overgramser du din pickup egentlig ?

Gå til toppen af siden
friis90
9/6-2010 15:39 #12
Famous
Famous
Medlem siden
12/8 2009
Svar: 3165
Iske skrev:
It is alive... skrev:
Stevi skrev:

friis90 skrev:

Mit gær er tørt...

Mit gæt er fugtigt.
mit gær er dødt

Gæt, gær... Potato potato

Gå til toppen af siden
Smittefar
9/6-2010 16:03 #13
Legend
Legend
Medlem siden
23/4 2006
Svar: 9997
Bemærk, at et nikkel cover til pickuppen ikke er hundrede procent nikkel. Det er faktisk kun 10-20 procent nikkel - Der henvises nemlig til legeringen nikkel-sølv (som i øvrigt slet ikke indeholder sølv), som primært består af kobber.

2. medlem af Det Famøse Les Paul broderskab

Gå til toppen af siden
Jespertheis
9/6-2010 16:29 #14
VIP
VIP
Medlem siden
21/4 2005
Okay. Jamen hvis der er kobber i, ændrer det så ikke farve med tiden? Pga korrosion?
Fender JM sig. strat
Egnater Renegade
Jeckyl and Hyde od
Mooer hustledrive
Cry Ba

Gå til toppen af siden
Smittefar
9/6-2010 17:43 #15
Legend
Legend
Medlem siden
23/4 2006
Svar: 9997
Nej - der er faktisk tale om en messinglignende legering, der er corrosionsbestandig (i relativt stor udstrækning)

2. medlem af Det Famøse Les Paul broderskab

Gå til toppen af siden
LittleThunder
9/6-2010 17:58 #16
VIP
VIP
Medlem siden
27/3 2007
Svar: 540

Velkommen i klubben - yep jeg har haft nikkelallergi i adskillige år, og jo det er besværligt.

Glem det med pu-covers, de bliver ikke det store problem, men mønter, nøgler, vandhaner og diverse fødevarer er det rene helvede.

Du får lige en enkelt henvisning, men ellers så gå til din egen læge

http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Astma%20og%20allergi/Foedevareallergi/Nikkelallergi.aspx

Gå til toppen af siden
Hænræk
9/6-2010 20:26 #17
VIP
VIP
Medlem siden
6/4 2009
Svar: 727
Jeg har engang hørt et rygte om en der fik nikkelallergi af at båndene på hans guitar var af nikkel - men det var vidst løgn

Mesa ejer siden 6/1 '10
PRS ejer siden 25/2 '10

Gå til toppen af siden
Abemand666
9/6-2010 20:32 #18
VIP
VIP
Medlem siden
16/3 2007
Svar: 1236
Hænræk skrev:
Jeg har engang hørt et rygte om en der fik nikkelallergi af at båndene på hans guitar var af nikkel - men det var vidst løgn

Almindelige bånd kan godt få folk med voldsom nikkel allergi til at slå ud. Så skifter man bare til rustfri stål (kun lidt nikkel) eller de dersens guldfarvede evo bånd (nikkelfri). Båndene der bliver brugt til True Temperament skulle også være nikkelfri.

Gå til toppen af siden
Jespertheis
9/6-2010 21:36 #19
VIP
VIP
Medlem siden
21/4 2005
Okay. Så voldsom er min nickelallergi heller ikke. Men hvis forskellen i udseende på en raw nickel pickup og en crome ikke er så stor kan jeg vel bare vælge crome og være på den sikre side?
Fender JM sig. strat
Egnater Renegade
Jeckyl and Hyde od
Mooer hustledrive
Cry Ba

Gå til toppen af siden
dathudo
9/6-2010 23:15 #20
VIP
VIP
Medlem siden
21/2 2009
Svar: 529
Kan man få nickelallergi af at spille på nickel-strenge?
Det er måske næsten mere interessandt at vide..

Gå til toppen af siden
dudelove
10/6-2010 11:50 #21
VIP
VIP
Medlem siden
16/1 2009
Svar: 558

Arkæologen skrev:
er der nu noget i vejen med at nusse sin guitar?

jeg nusse min bas mere end jeg nusse mit nærmeste

Gå til toppen af siden
LittleThunder
10/6-2010 15:19 #22
VIP
VIP
Medlem siden
27/3 2007
Svar: 540

dathudo skrev:
Kan man få nickelallergi af at spille på nickel-strenge?
Det er måske næsten mere interessandt at vide..

Så skal man nok være mere end almindeligt uheldig, men til gengæld skal man holde sig fra nikkel-strenge, hvis man først har fået nikkel allergi.  

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
11/6-2010 02:07 #23
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
Svar: 4130
Man får allergi som en akkumuleret udsætning for et bestemt stof (f.eks. nikkel). Så ikke strengene alene kan gøre det..men sammenlagt med alle mulige andre kontakter over tid med nikkel kan udløse allergi. Når den først er indtruffet skal man holde sig fra alt der indeholder nikkel inkl. strenge.

Gå til toppen af siden
Kdamgaard
11/6-2010 22:29 #24
Artist
Artist
Medlem siden
1/9 2003
Svar: 2218

Jeg har lige været hele møllen igennem med test på kryds og tværs - og bare et minimalt indhold af nickel kan give udslag hos nikkelallergikere - men der er stor forskel på hvordan man reagerer.

Hvis det er humbuckere med nikkel covers kunne man jo vælge med chrome cover istedet for og eller lakere coveret med en metal lak (skal gentages med tiden)

Strenge som er nikkel wound vil normalt ikke reagere på en hus nikkel test - fordi overfladen er for lille - men jeg har haft flere forskellige sæt strenge ude på DTI til spektografering og der giver de alle sammen et voldsomt nikkel udslag.

Bånd er det samme - de er lavet af nysølv - som er en nikkel legering. Jeg har overvejet rustfri bånd men de lydder for hårdt så jeg vil snarest prøve med et sæt Warwick Bronze bånd - bronze er sindsygt hårdt (bækkener og kirkeklokken)

Selvom man ikke rører båndene ret meget nnår man spiller vil der sidde en masse metal støv fra dem på ens strenge som man så komme i kontakt med og det kan være nok. Hvis man skifter strenge rigtig sjældent vil der være mere på en hvis man skifter tit og der vil også sidde nikkel i den sanvs der samler sig på ens gribebræt.

Min nikkel allergi som ikke er ret meget kombineret med en lille smule psoreasis gør at mine fingerspidser på venstre hånd (fretting) taber huden så jeg faktisk altid har en finger der ikke kna bende strenge og min tommelfinger på højre (plekter) har samme problem.

Hvis jeg holder mig helt fra at spille guitar i en uge bliver det bedre og jeg har skiftet alle mine strenge til rustfri - der er nikkel i rustfirt stål men det er bundet så det ikke kan frigives og giver kun reaktioner i meget menget sjældne tilfælde.

Mad med nikkel i betyder i de fleste tilfælde ikke noget for nikkel (kontakt) allergikere.  I øvrigt kryds reagere man tit med Cobolt som nikkel allergiker så AlNiCo (aluminium,Nikkel og Cobolt) magneter er måske ikke det smarteste - dog kan en lakering af dem hjælpe på problemet.

www.fender.com
Fender - Squier - Guild - Jackson - Gretsch - Charvel
Takamine - EVH - Ovation -Groove Tubes

Gå til toppen af siden
Abemand666
11/6-2010 23:26 #25
VIP
VIP
Medlem siden
16/3 2007
Svar: 1236
Kdamgaard skrev:

Bånd er det samme - de er lavet af nysølv - som er en nikkel legering. Jeg har overvejet rustfri bånd men de lydder for hårdt så jeg vil snarest prøve med et sæt Warwick Bronze bånd - bronze er sindsygt hårdt (bækkener og kirkeklokken)

Har du tjekket de såkaldte EVO bånd? De skulle ikke være helt så hårde som rustfrit stål og så er de 100% nikkelfri: LINK

"Evo gold fretwire. It is a copper alloy (elemental composition: CuSn15Fe1Ti0.1) that has been used for years in the optical industry. It contains no nickel and therefore meets the”nickel free” European standard. It stands the test of time and can really dress up your guitar. With a Vicker’s hardness of HV5/250, it is harder than our nickel/silver wire (HV5/200), but softer than the stainless (HV5/300). This wire is not plated; it is gold all the way through and retains the gold color once the frets are dressed."

Redigeret af Abemand666 den 11.Juni.2010 kl. 23:27

Gå til toppen af siden
pickering
12/6-2010 01:13 #26
Fan
Fan
Medlem siden
16/2 2009
Svar: 176
Her er lidt erfaringer fra en hærdet nikkelallergiker. En uge med dagligt spil på en nikkelbåndet guitar giver mig en kløende tør hud og blæner i huden. Så jeg må helt undgå nikkel.
Bånd og strenge til elguitarer (nickel wound) afgiver ganske meget nikkel. Det kan man teste med et billigt testset fra apoteket.
For få år tilbage fandtes kun messingbånd som alternativ til det nikkelholdige nysølv. Nu er det heldigvis bedre.
Jeg har en Gibson ES335 og en US strat båndet med rustfrit stål og det virker fint. Samtidig er det praktisk taget uopslideligt. Desværre er klangen også noget mere spids især på akustiske instrumenter.
Jeg fik stål på bl.a. en dyr Martin og det lød så dårligt, så jeg fik det lavet om til den nyere gold EVO legering (alloy), som flere har omtalt. Den lyder fint og føles behagelig at spille på. Er lidt hårdere end nysølvet, men væsentligt blødere end stål.
Har siden fået båndet en LesPaul og en Country Gentleman med det samme. Super lækkert og ingen allergiske reaktioner trods mange timers spil.
Solle har den på lager. Info hos Jescar, warmoth m.fl. båndproducenter.
PU covers har jeg derimod aldrig bekymret mig om, men mine er vist også forkromede.

Held og lykke med fremtiden uden nikkel, og pas på fingrene!

Gå til toppen af siden

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Printervenlig udgave Printervenlig udgave