Studie ting

14 svar, 0 besøgende, 614 besøg
Fnalle
2/9-2009 19:43 #0
Fan
Fan
Medlem siden
21/8 2007
Svar: 210

Hey derude.

Jeg sidder og leger med at lave et studie hjemme på mit værelse. Et lille et og enkel. Jeg har microfoner samt stativer, samt to højtaler som jeg kan høre ordenlig resultat, samt cubase. Nu kommer det så til denne lille sag her http://www.4sound.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=19726 som jeg så ved aages hjemmeside for et par dage siden. Det jeg skal have hjælp til, er om det er en maskine til at slutte mine microfoner til som så giver lyden videre til computeren ? og hvordan er det man får den tilslutttet computeren ? og som det sidste, om i det hele taget ville anbefale den :)

//kasper

Redigeret af Fnalle den 02.September.2009 kl. 19:46

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
2/9-2009 19:55 #1
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
Svar: 4130
en maskine der omsætter analog lyd til elektriske signaler din PC eller Mac kan forstå (1 taller og 0 er!)
Og så smider den forhåbentlig 48V ud til din kondensator mic også. Modsar det lydkort du har onboard har den langt bedre data..specielt latency vil være bedre med en god ASIO driver.
Sort snak ? Well vil du indspille musik skal du ha et eksternt lydkort

Redigeret af janengelbrecht den 02.September.2009 kl. 19:56

Gå til toppen af siden
Fnalle
2/9-2009 20:10 #2
Fan
Fan
Medlem siden
21/8 2007

og hvad kunne sådan løbe op i ?

Gå til toppen af siden
Alt_optaget
2/9-2009 21:56 #3
Famous
Famous
Medlem siden
9/9 2005
Svar: 2321
Fnalle skrev:

og hvad kunne sådan løbe op i ?

Du kan bruge den tascam, er hvad der bliver sagt. Du kobler den til computeren via USB.

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
3/9-2009 01:08 #4
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
ja og så sker der ellers ikke en dyt Software til at optage i skal der også til. Så husk at installere det medfølgende Cubase LE. (DAW Program til at optage i vha. lydkortet.)

Blindgyder er der nok af når du får købt det Tascam kort....men start med at købe det så kan vi tage den derfra , mange her kan så hjælpe dig. Eller endnu bedre..spørg nede i butikken..de får penge for at hjælpe dig

Gå til toppen af siden
Alt_optaget
3/9-2009 01:18 #5
Famous
Famous
Medlem siden
9/9 2005
Svar: 2321

janengelbrecht skrev:
ja og så sker der ellers ikke en dyt Software til at optage i skal der også til. Så husk at installere det medfølgende Cubase LE. (DAW Program til at optage i vha. lydkortet.)

Blindgyder er der nok af når du får købt det Tascam kort....men start med at købe det så kan vi tage den derfra , mange her kan så hjælpe dig. Eller endnu bedre..spørg nede i butikken..de får penge for at hjælpe dig

Han har jo (underligt nok) cubase.

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
3/9-2009 02:03 #6
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
Præcis..jeg sagde: " Så husk at installere .det medfølgende Cubase LE "

Gå til toppen af siden
Luny Tune
3/9-2009 12:31 #7
Legend
Legend
Medlem siden
3/6 2004
Svar: 5171
Det med lavere latency med ASIO drivere osv... glem det. Der er stadig lidt latency (som er generende når du vil synge) hvis du monitorerer gennem et hvilket som helst program. Driverne er langt fra den snævreste flaskehals i dit system. Men Tascam interfacet dér har zero latency monitoring. Lær dig at bruge dét!

Og i stedet for et Cubase LE (som jo altså vil være fint at starte med!!) så kan du også købe dig et fuldblods Reaper for ca. 350,- hos reaper.fm Rigtig godt program og du kan teste det først for at se om det ikke skulle være mere interessant end Cubase LE. Det tror jeg du vil finde at det er!

Gå til toppen af siden
Fnalle
3/9-2009 15:14 #8
Fan
Fan
Medlem siden
21/8 2007
okay, må indrømme jeg er lidt forvirret over hvad du skrev der Luny tune :S men kan da kun sige tak for indlæggende : )

Redigeret af Fnalle den 03.September.2009 kl. 15:16

Gå til toppen af siden
Luny Tune
3/9-2009 21:09 #9
Legend
Legend
Medlem siden
3/6 2004
Hvad bliver du forvirret over? Jeg skal gerne forklare.

Gå til toppen af siden
Fnalle
4/9-2009 21:13 #10
Fan
Fan
Medlem siden
21/8 2007

"Det med lavere latency med ASIO drivere osv... glem det. Der er stadig lidt latency (som er generende når du vil synge) hvis du monitorerer gennem et hvilket som helst program. Driverne er langt fra den snævreste flaskehals i dit system. Men Tascam interfacet dér har zero latency monitoring. Lær dig at bruge dét! "

Det der med latency og asio drivere osv

Gå til toppen af siden
Luny Tune
5/9-2009 10:26 #11
Legend
Legend
Medlem siden
3/6 2004
Når du synger gennem et lydkort ind i computeren og via processoren og ud af lydkortet skal lytte til dig selv synge imens så opstår der en forsinkelse der kaldes "latency". ASIO driveren er kun en lille del af hele den kæde der skal være optimeret for at få så lille en forsinkelse som muligt. Der er flere ting i computeren som betyder noget og computere er endnu ikke så hurtige i dag at du helt kan undgå generende latency. Det er en populær misforståelse at det udelukkende drejer sig om drivere og buffersizes, men der er flere ting der spiller ind. Derfor er det endnu i dag en superfed ide at benytte et lydkort der, som Tascam'en, har mulighed for at sende det der kommer ind ad inputtet direkte til outputtet. Det sker nemlig med ultrakort eller ingen forsinkelse og så kan du synge helt uden generende latency.

Latency kan også være så kort at du ikke rigtig synes du kan høre forsinkelse, men din hjerne arbejder langt hurtigere end du kan nå at være bevidst om så selv meget lidt latency kan faktisk påvirke din performance.

RME og MOTU (problemfrit på Mac, ikke altid på PC) er to producenter som leverer fede lydkort med Zero Latency features.

Det er den funktion du skal lære dig at benytte og kontrollere. Nogle af de medfølgende programmer til opsætning af den feature (ved ikke helt hvordan de gør det med Tascam'en) KAN være liiidt langhårede at sætte sig ind i, men jeg anbefaler dig at få godt styr på det fordi det kan være et rigtig godt værktøj på forskellige måder og så er der ikke noget mere irriterende and at der pludselig kommer lyd ud hvor der ikke skulle og omvendt. Så lær det ordentligt at kende så du behersker den del af det også.

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
5/9-2009 14:15 #12
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
Zero Latency er super fedt på et lydkort. Men...hvis man f.eks. anvender VST lydeffekter på sin guitar/bas hjælper det ikke lige. Ikke fedt at høre clean guitar lyd i monitor Et andet setup der fungerer er at splitte indgangssignalet op : en del går til lydkort og en del går til en monitormixer der mixer det du optager med udgangssignalet fra lydkortet. Det smarte er så man kan tilføre eksterne effekter til det signal man optager...f.eks. Line 6 POD. Det bliver ikke optaget men kommer ud i monitors. Altså lidt nemmere at optage fed elspade hvis man kan høre effekterne mens man indspiller.

Jeg har 2 mixere: en fed Mackie med gode preamps. Den bruger jeg til at splitte signalet op med(foruden at jeg udnytter dens gode pre amps). Og så en skod Behringer der fungerer som monitor mixer. Jeg kan så tilføje effekter som jeg har lyst til det signal jeg optager som vel og mærke ikke kommer med på sporet i DAW systemet. Fordelen er at jeg ikke er afhængig af latency fordi jeg bruger en hulens masse VST effekter i DAW systemet.

Well det var bare hvad jeg bruger...andre sværger til andre løsninger

Redigeret af janengelbrecht den 05.September.2009 kl. 14:16

Gå til toppen af siden
Luny Tune
5/9-2009 15:16 #13
Legend
Legend
Medlem siden
3/6 2004
Latency er knap så kritisk når man spiller guitar. På min computer er der squtte meget latency, men det er stadig for meget til at jeg kan optage vokaler ordentligt og med respekt for vokalisten. At plugge en guitar i og indspille er ikke noget problem. Nu er det sådan set kun clean guitar jeg indspiller uden om min amp men når jeg gør det, eller hvis jeg laver cue-guitar hvor jeg bruger simulator software, så gør jeg det gerne med monitorering gennem computeren. Og jeg vil gerne lige pointere at jeg betragter guitaren som mit primære instrument og sang som mit sekundære så det er ikke fordi jeg bare er mere large med guitarforholdende.

Jeg er i øvrigt sikker på du kan sætte bare én mixer op til at klare hele opgaven, Jan. Det gør jeg her. Den skal selvfølgelig have kanaler og features til det og jeg ved ikke hvor store mixere du har. kan du ikke trække inputkanalerne ud af mix? Altså så du stadig kan sende fra kanalerne (eventuelt til en monitorkanal og bruge bussystemet til at sende til computeren men ikke høre selve kanalen i mix out?

Gå til toppen af siden
janengelbrecht
5/9-2009 17:15 #14
Famous
Famous
Medlem siden
5/12 2008
Well jeg har undersøgt sagerne og mine mixere har bare ikke features nok til det du nævner. Derfor 2. (problemet er primært at Behringeren ikke må komme ind i signalvejen til A/D konverteren.....den er en ren hvidstøjsgenerator ) Men vi taler om samlet pris på 1800 kr..så jeg lever med det lidt større elforbrug Og elsker de preamps i min micro lille Mackie mixer

Redigeret af janengelbrecht den 05.September.2009 kl. 17:33

Gå til toppen af siden

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Printervenlig udgave Printervenlig udgave